Summa sidvisningar

söndag 8 november 2015

Alltid på en söndag

Om kvällen

Snön hade silat in genom det otäta taket
och mjukpudrat höet.
När jag bäddade åt mig
flög en fjäril upp.
Lilla fjäril, lilla fjäril!
Gömd på höskullen
uppsköt den sin död
en vinter till.

Den levde för att se
hur lampan rykte
och stockväggarna skimrade
i ljuset.

När jag tog upp den
såg jag mjölet på vingarna
tydligare än lågan,
tydligare än min egen handflata.

Alldeles ensamma är vi
i kvällsdunklet,
mina fingrar varma
som junidagar.

(Josef Brodskij, tolkat av Werner och Anna Aspenström)

-----

Det är goda människor som gör onda saker för att de tror att de gör det av goda skäl.

-----

Människan är fri som fågeln i buren; hon kan röra sig inom vissa gränser.

-----

För religionen är endast det heliga sant, för filosofin endast det sanna heligt.

-----

Många tuppar tror att solen går upp för deras skull.

-----

Bara den som rör sig på säker mark kan kosta på sig att tvivla.

-----

Den som inte tycker om ensamhet kommer inte att älska friheten.

-----

Vänd alltid ditt ansikte mot solen, så faller skuggorna bakom dig.

-----

Det är i det mest mörka, tomma, osäkra och ensamma stunderna som man hittar sitt sanna jag. Där finns tröst att försvinna i om du är villig att lyssna.

-----

Hur vi spenderar våra dagar är hur vi använder våra liv.

-----

Är eliten rutten så ruttnar också samhället.

-----

Hegel konstaterade att när det går annorlunda till i verkligheten än i lagen, bevittnar vi ett samhälle i upplösning.

-----

Lukt från vinteräpplen

I det finaste rummet,
det som låg innanför de andra
och där det inte eldades
utom till jul,
luktade det höst
från vinterfrukten,
som sken med blanka
lite feta skal

lukten fanns
i de bruna tapeterna
och i silverskålen på buffén,
fruktköttet var nästan genomskinligt,
silverskålen gav
en grotesk spegelbild,
en antispegel,
så att ingen släpptes in
utan att först ha tagit av
kläder och skor
och gått in
skälvande av äppellukten.

(Elin Sundefjord)

2 kommentarer:

  1. Lennart, alltid viktigt att läsa din söndagssida.Jag försummar ibland, men inte nu. Brodsky är alltid av de viktigaste och bästa.

    Önskar dig en god vecka i höstlandskapet.

    SvaraRadera
  2. Tack Thomas för dina uppmuntrande ord!
    En god vecka önskar jag dig också!

    SvaraRadera